Magyar
Magyar
English
English
Kezdőlap
Előző Következő
PROGRAMNAPTÁR VERSENYZŐK PARTNEREK EXTRÁK HÍREK VIDEÓK FOTO BLOG
 
Legfrisseb hírek
2010.es közvetítés!
Bővebben »
MotoGP TV
Bővebben »
Team Toth - Valencia
Bővebben »
www.motogphirek.hu
Kiss Pál Tamást egy bokszban elkövetett hiba fosztotta meg a dobogótól
Bővebben »
Jerez, Warm Up: Marquez volt a húsz perces edzés legjobbja
Bővebben »
Jerez, Warm Up: Rabat a kvali után a bemelegítést is az első helyen fejezte be
Bővebben »
www.motogp.com hírek
?We will do our best to make our people proud of us?
Bővebben »
Marquez: the king of the crashers!
Bővebben »
PTT Thailand Grand Prix voted best of 2018
Bővebben »
 

  Partnereink: MAX-City, Team Toth Racing, BR Organisation, Motogp Hírek, MSI, Superzone.hu
Ponttáblázat
1. Jorge Lorenzo 333
2. Dani Pedrosa 228
3. Casey Stoner 205
4. Valentino Rossi 197
5. Andrea Dovizioso 179
6. Ben Spies 163
7. Nicky Hayden 152
8. Marco Simoncelli 102
9. Randy de Puneit 100
10. Marco Melandri 93
Partnerek
Hírlevél
Motoros teszt
3 in 1
Bővebben »
Vit(y)aminbomba
Bővebben »
Elkallódott tehetség
Bővebben »
 
 
KVÍZJÁTÉK
KVÍZJÁTÉK Bővebben »
3 in 1

3 in 1

 

Mennydörgés, azaz Tuono fantázianevet adták pár évvel ezelőtt az olasz marketingesek az Aprilia legnagyobb nakedjének. Két henger, két kategória: sport és naked. Kettő az egyben. Vagy inkább három?

 

Nagyon sajnálom, hogy ezt a masinát nem a megjelenésekor tesztelhettem, mert akkoriban a kinézete borzasztóan tetszett. Tavaly kis híján vettem egyet. Most valahogy nem tudok rájönni, mit is láttam a 2005-ben bemutatott új Tuonóban. Lehet, hogy csak tesztmotorunk túl egyszerű fényezése zavart meg, mert pepitában mintha kissé dögösebben mutatna. Az átvételkor megtudtam, hogy a tesztpéldány tankjára nagyon kell vigyáznom, mivel Hector Barberának, a MotoGP-s Team Toth élversenyzőjének aláírása díszeleg rajta. Jelentem, nem lett baja. Nekem is van egy Stoner replika sisakom, amelyet aláírattam a világbajnokkal (tudom, már csak volt világbajnok), és én is féltem nagyon…


A műszerfal nem szép, kicsit ipari, de valószínűleg pont ezért funkcionális. Nem is, inkább multifunkcionális. A bal kormánymarkolaton található kapcsolóval variálható a tengernyi funkció megjelenítése, de pechünkre pont váltófokozat-visszajelzés nincs. Jópofa a jellegzetes fejidom kinézete, de csak elölről, mert ahonnan a vezető, azaz a kedves tulajdonos leggyakrabban látja, nagyon nem szép. A két lámpa mint két szem helyezkedik el, úgy kialakítva, hogy este a kategória talán legjobb fényét produkálják; kár, hogy a lámpaegység nem fordul együtt a kormánnyal.


Nincs ember, aki ne látná azonnal, hogy a Tuono alig különbözik az RSV 1000 R-től, közismertebb nevén a Millétől. Nagyon leegyszerűsítve: a sportmotorról ledobálták az idomokat és kicserélték a kormányt (az ilyen egyenes kormányt régebben superbike kormánynak is nevezték). Ez az építési mód egy csomó jót és egy csipetnyi negatívumot jelent. Megmaradt a sportfutómű, a vázgeometria, alig gyengült a blokk, és ugyan a kellemesebb kormány sokat segít, de azért a kimondottan kényelmetlen Milléből nem lett egy komfortos jószág. Mondom ezt annak ellenére, hogy nyáron egy Budapest-San Marino oda-visszát lenyomtam egy Mille nyergében.


Nekem konkrétan az nem tetszik a Tuonón, hogy a lábtartó igencsak magasra került, így pályán fel sem merül, hogy esetleg leérjen, viszont cserébe hosszabb távon rontja az utazási komfortot. Ezenkívül a feltűnően keskeny motoron a szögletes tank nyomja a belső combomat.


Információim szerint a korábbi Tuono hátsó ülése kompatibilis az aktuális modellével. Ez azért lehet érdekes, mert a régi rondább, de kényelmesebb. Szóval nem kell megijedni az ici-pici ülőalkalmatosságtól, mert az utassal túrázók egy régi hátsó nyereg beszerzésével tovább növelhetik motorkerékpárjuk használati értékét. Majrévas persze nincs, cserébe csomagrögzítéshez elegendő akasztó található a faridom alatt. Igaz, a választás adott: vagy utas, vagy csomag.

Az egyliteres V2-es blokk kicsit rezeg, de ennyi bőven belefér. Az utóbbi időkben az Aprilia a gyári kipufogókon kívül két Akrapovic dobot is ad a Tuonóhoz – alapáron. A nyitott csövekkel vérpezsdítő hangot és persze néhány lóerőnyi pluszt is kapunk. A dinamika, a motorerő kifejezetten sportmotorra vall, méghozzá annyira, hogy nemtetszését a lassú városi araszolással kapcsolatban alacsony fordulaton időnként kellemetlen rángatással jelzi. A Milléhez képest nem tűnik lényegesen gyengébbnek, talán még nyomatékosabb is nála, emiatt sokak számára ideális választás, ha igazi egykeréktanuló eszközt keresnek. Tesztgépünk motorvezérlőjének finomhangolására viszont még szánni kellene egy kis időt, mert hirtelen gázadáskor előfordult, hogy megtorpant. Igaz, ez csak a fotózáskor elkövetett egykerekezésekkor volt érezhető.


Először kicsit megrémültem, hogy milyen brutál erő szükséges a kuplungkar húzogatásához, de kiderült, hogy járó motor mellett ez normalizálódik, így a hosszabb városi körözés sem mondható fárasztónak. De nemcsak a kuplung miatt iszonyat könnyű vele közlekedni. A Tuono papíron nem a világ legkönnyebb masinája, de súlyelosztása, vázgeometriája tökéletes. A legszűkebb sarkon is könnyedén befordul, s ezt úgy érték el az olasz mérnökök, hogy a fordulékonyság nem ment az egyenesfutás rovására. Ja, és gyárilag jár hozzá kormány-lengéscsillapító is!





Közúton nem volt bajom a futóművel, talán még egy kissé túl feszesnek is mondanám, ezért alig vártam az euro-ringi motorozást. A Tuono könnyen és mélyre dönthető, de az RSV után többet vártam tőle. Igaz, nem állítottam rajta semmit, de amit kellett volna, azt nem is lehet. Ha lenne módosítási lehetőség a hátsó nyomófokozati csillapításon, biztos becsuktam volna egy-két klikket, kigyorsításkor ugyanis annyira összeült a hátulja, hogy az egyébként fordulékony motor valahogy sosem akarta befejezni a kanyarokat. Ha rátettem a gázt, már nem követte pontosan a tervezett ívet. A fék pályahasználat mellett sem gyengült, igazolva sportmotoros származását. A váltó korrekt, de igényel némi megfontoltságot, precíz kezelést, mert ezt elmulasztva előfordul, hogy nem az történik, amit tervezett az ember. Én az ötödik és hatodik között találtam időnként üres „fokozatot”.


Mutatós a visszapillantó-tükör, és hihetetlen, de még használható is. Nagy tempónál a fejidom egy nakedhez mérten tökéletes szélvédelmet biztosít. Pontosabban nem véd a széltől, mert az fúj a gépen rendesen, de a lámpaegység pont annyira megvezeti a légáramlást, hogy az nem fog nyakizomlázat intézni mondjuk egy horvát tengerpartig tartó túra után sem.


Városi használat során szerintem sokat jár a hűtőventillátor, de – becsületére legyen mondva – tökéletesen kordában tartja az aggregát hőháztartását. A teljes tesztidőszakra vetítve 8,7 literes átlagfogyasztást mértem, ami szerintem nem sok, főleg, hogy én tudom, milyen vezetési stílusban használtam. Ráaadásul egy fél napot versenypályán köröztem. Úgy néztem, hogy körülbelül 150-170 kilométer megtétele után jelez a lámpa a műszerfalon, és ezután még 50-et biztosan el lehet gurulni a géppel.


Azt gondolom, hogy a Tuono igazi ésszerű választás, figyelembe véve a sokoldalú használhatóságot, kezelhetőséget, az alapárban foglalt extrákat, és nem utolsósorban az árát. Ha nem használhatnék egyszerre többféle motort, tényleg erősen elgondolkoznék egy ilyen olasz V2-es megvásárlásán. Egymaga egészen jól tudna helyettesíteni egy supermotót, egy kisebb túramotort és egy sportgépet. 3 in 1.













Technikai adatok:

 

Motortípus:

Négyütemű, 60 fokos V2-es, vízhűtéses, DOHC

 

Hengerűrtartalom:

997,62 cmł

 

Teljesítmény:

102 kW (139 LE) 9500 ford./percnél

 

Forgatónyomaték:

107 Nm 8500 ford./percnél

 

Furat x löket:

97 x 67,5 mm

 

Váltórendszer:

6 fokozatú

 

 

 

Váz:

Alumínium hídváz

 

Futómű – első:

43 mm-es fordított teleszkópok

 

Futómű – hátsó:

Alumínium lengőkar, központi rugóstag

 

Fékek első / hátsó:

320 mm-es tárcsák / 220 mm-es tárcsa

 

Gumiabroncs mérete első – hátsó:

120/70-ZR17 / 190/50-ZR17

 

Tengelytáv:

1410 mm

 

Szabadmagasság:

n.a.

 

Ülésmagasság:

810 mm

 

Száraztömeg:

185 kg

 

Üzemanyagtank kapacitása:

18 l

 

Ár: 2 599 900 Ft

 

Forgalmazza:

Mille Motor Kft.


Nyomtatható változat Küldje el a cikket ismerősének Ugrás a lap tetejére
Beállítás kezdőlapként | Hozzáadás a kedvencekhez | Ajánlás e-mailben | Szerzői jogok
Copyright © 2008. MotogpTV.hu - Minden jog fenntartva..
www.ysolutions.hu